Resultat?

26 Feb

Jeg har fået dyre gamle nyheder: “Patienten er moderat til svært hjerneskadet…..”


Det kostede vel et par håndfulde tusinde kroner at drage den slutning, alle kendte på forhånd. Penge jeg synes man/samfundet kunne have brugt mere hensigtsmæssigt.

Den medicin jeg får for Sclerosen, koster ca. 130.000 årligt. Derudover tager jeg anden medicin, delvis betalt af mig selv.
Jeg er meget taknemmelig for at du betaler din skat, så jeg kan få behandling. Tak for det!

Der er megen snak om prioritering i sundhedsvæsenet lige nu og det sætter tanker igang. Jeg vil skyde på at jeg koster dig og Danmark i omegnen af 250.000 årligt. Er det rimeligt?

Personligt ville jeg hellere bruge de penge på at redde et barn med kræft – der er mange år ulevet liv i sådan en størrelse og jeg har trods alt brugt halvdelen af mit.
På den anden side har jeg små børn der har brug for at jeg er her, uanset hvor hjerneskadet jeg er.


Det er svært at afgøre og jeg er heldigvis ikke een af dem der skal bestemme……..

12 kommentarer to “Resultat?”

  1. frkbibo 26. februar 2011 hos 22:45 #

    Jeg priser mig også lykkelig for at jeg heller ikke er én af dem, der bestemmer.

    Men ved du hvad – et liv kan man ikke gøre op i penge. Hvis du ikke fik den medicin, som du får for at fungere, hvordan kan du så være der for din familie? Tjoo, der er nogle ting du ikke kan. Men hold da op hvor kan du en masse andre ting i stedet!

    Du er da den sejeste hjerneskadede person jeg har “mødt”. Klog og viis og… ok indrømmet… ligeså skør som mig… måske lidt mere. *ahem*😉

    Livet er en underlig fisk, og der skal være plads til os alle. Og det kan ikke gøres op i penge. Nogle af os har brug for medicin af den ene eller anden slags for at kunne fungere og have så godt et liv som muligt. Og det er jo meningen, at selvom vi har et handicap, så skal vi have et så funktionelt liv som muligt. Som jeg siger til min fys – jeg skal fanme strække elastikken så lang som muligt, gerne 100 år, inden de alvorlige skavanker kommer.😀

    Jeg er glad for at betale min skat – netop for at DU (og andre) kan få den behandling som skal til…

    Over and out – og tuttelut.🙂

  2. Bente 26. februar 2011 hos 23:47 #

    Velbekomme – jeg betaler gerne😉.

    I øvrigt beskriver du jo netop, hvor kompliceret problematikken er – det er mere, end hvad mange medier kan klare at gøre!

  3. Bibbi 27. februar 2011 hos 00:30 #

    Tak I to; tak for indlevelse – det er mere nuanceret end som så…..

  4. jensdrejer 27. februar 2011 hos 15:12 #

    Det var godt nok et meget personligt og modigt indlæg! Hold da helt op….😀

    Jeg mener bestemt heller ikke at man kan gøre det op på den måde, selv om der sikkert sidder visse politikere som gerne ville. Jeg er overbevist om, at vi trods alt stadig lever i et velfærdssamfund, hvor vi har råd til at behandle syge mennesker på en anstændig måde, uanset alder.

    Det er muligt at der er krise, men generelt set bliver vi stadig rigere og rigere her i landet. Men der er en forfærdelig masse mennesker som synes at de betaler for meget i skat. Og samtidig tjener medicinalfirmaerne formuer på deres medicin – man kunne måske også overveje, om det er rimeligt.

  5. Bibbi 27. februar 2011 hos 16:15 #

    Ja, Jens – medicinalfirmaerne vinder ALTID, uanset om der er opsving eller nedgang! Deres fortjenester er bestemt ikke rimelige…..

  6. kodfrifredag 1. marts 2011 hos 09:53 #

    Kære Bibi,
    Hvis flere danskere – syge som raske – havde din psyke og dit gåpåmod, ville det se anderledes godt ud her i landet.
    Stor respekt for dig – og jeg betaler gerne!
    Kh
    Kirsten

  7. Bibbi 1. marts 2011 hos 10:18 #

    Tusind tak for dine varmende ord, Kirsten😀

  8. Skatteborgeren 5. maj 2011 hos 11:54 #

    Kære Bibi,

    Rart med mennesker som værdsætter og er taknemlige for det de får. Det giver mig glæde og lyst til at betale min skat!

    Omkostningerne er nu ikke så store. De indgår i et kredsløb. Dem der udvikler medicin og tjener penge på den, betaler skat af de 150.000. Omkostningerne danner ligeledes grundlag for udvikling af ny medicin til glæde for mange – også mennesker uden MS.

    Så du er en ligegyldig “byrde”🙂

    Glem alt om rimelighed og tag dig godt af dine børn – det er rimeligt!

    Ha’ et godt langt liv!

    Skatteborgeren

    • Bibbi 5. maj 2011 hos 15:35 #

      Tusind tak og velkommen til, Skatteborgeren😀 Jeg gør mit yderste for at være her, helt og på en ordentlig måde😉

  9. weekendophold i København 11. maj 2011 hos 15:19 #

    Vi har heldigvis verdens bedste velfærdssystem, som mange af os betaler til med glæde, så jeg er helt enig i kommentaren “Glem alt om rimelighed og tag dig godt af dine børn – det er rimeligt!”

    Hilsen

    Gustav
    http://weekendopholdikøbenhavn.dk/

  10. Bibbi 12. maj 2011 hos 07:29 #

    Velkommen til, Gustav😀 Tusind tak for din kommentar!

  11. Dorthe 7. maj 2012 hos 21:08 #

    Kære Bibbi

    Tak for et meget modigt indlæg!

    Og ja – der er rimelighed i det. Det er det vores velfærdssystem blandt andet skal bruges til. Alle har ret til behandling – uanset økonomisk formåen. Tak for det Danmark. Tak fordi mine skattekroner går til at hjælpe et andet menneske, som har brug for hjælp.

    Varme hilsner fra Dorthe

Skriv et svar

