Indbagt forkælelse.

8 Jan


Jeg mediterer i mit køkken. Hakker, snitter og fokuserer.

Madlavning er nok det jeg slapper bedst af med. Så forsvinder jeg ind i min egen lille verden og fintænker mens jeg improviserer. Det hjælper bestemt osse på fordøjelsen, at vi er madglade her i huset. Jeg høster altid ros og begejstring.
Idag har ældste således proklameret, at jeg er en fremragende kok og bette mener jeg tilmed er den sødeste! Det motiverer.

For nogle timer siden diskede jeg op med Æbleboller og til aftensmad, står den på frisk pasta med kødsovs. Og så slutter vi med en aftensnack: Gulerodsstave med Creme Fraiche/dild-humus.

Jeg er særligt arbejdsom i køkkenregionerne idag, for igår holdt jeg op med at ryge. Så jeg har extra brug for afledning. Tobak har været en fast del i mere end det halve af min tilværelse.
Nu finder jeg på noget andet…..


Æbleboller:

50 g. gær
2 tsk. salt
5 dl. lunt vand
50 g. flydende honning
4 spsk. olivenolie
4 groftrevne æbler (med skræl)
2 håndfulde solsikkekerner
Ca. 900 g. Ølandshvede (eller alm. hvedemel/spelt/grahamsmel)

Smuldr gæren og tilsæt salt – lad det “smelte”. Imens rives æblerne. Rør gær og salt blødt. Tilsæt honning og olie. Rør vand, revet æble og kerner i. Tilsæt melet.
Nu skal der æltes længe og grundigt ca. 15 min. Fintænk imens.

Når dejen er elastisk og klæg, formes en kugle og den sættes til hævning i 30-45 min.

Dejen væltes ud på bordet og deles i 16 stykker. Ælt ikke!
Hæld lidt olie i en lille skål og smør håndfladerne ind – form en bolle. Gentages og så fremdeles.
Efterhæver mens ovnen bliver 225 grader UDEN varmluft!

Bages i omtrent 20 min. og lægges derefter på en rist til afkøling, med bunden i vejret.


Pastasauce:

400 g. hakket oksekød.
5 grofthakkede fed hvidløg
3 grofthakkede tomater
ca. 140 g. grofthakkede sorte oliven.
1 glas flåede tomater (420 g)
1 lille ds. tomatpure
Timian – oregano – rosmarin
salt og peber
2 tsk. flydende honning
2 spsk. balsamico

Kødet brunes i smør og olivenolie. Resten tilsættes i nævnte rækkefølge og simrer min. en time. Rundes evt. af med fløde og serveres med frisk pasta og nyrevet parmesan.


3 kommentarer to “Indbagt forkælelse.”

  1. Kilroy 9. januar 2011 hos 10:49 #

    TELØK med rygestoppet !!!!
    Da vi i fremtiden må undvære dine mormorcerutter, må vi så bare nyde dine farmorfutsko det mere O-)
    Er du gået helt væk fra vegetarismen ?!? Far er ikke vred, far er skuffet……heh.
    Herligt at sønnikkerne nyder dine madtryllerier….desto større chance er der for, at de også bliver gode, engagerede kokke😀
    *staminakarma*

  2. Bibbi 9. januar 2011 hos 11:18 #

    Tak for teløk! Overvejer at opgradere tøflerne, nu når cerutterne er væk…
    Ang. vegetarisme og kødfri dage har jeg skam ikke opgivet (se næste indlæg). Der serveres stadig højst kød/fisk hver anden dag og kun i små økologiske mængder😀 Husholdningen bliver stadig mere økologisk og miljøvenlig, så der er hverken stilstand eller tilbagegang😉
    Er helt enig mht. ynglens madinteresse – man kan ikke blive god til noget man ikke synes er spændende! Jeg satser på de skal fodre mig engang, så det er ikke for tidligt at gøde jorden😛

    • Kilroy 9. januar 2011 hos 13:39 #

      Så er ham Per mere rolig…heh😉
      jaaa, nemlig godt at få programmeret ynglen korrekt….det skulle jo gerne være vegelækkerier, de skal fodre dig med på Oldekollet ;O)

Skriv et svar

