Min køkkenhave.

24 Apr


Jeg har anskaffet mig en tomatplante. Den står i vindueskarmen i køkkenet, hvor jeg kan følge underet tæt på.

Den blev indkøbt igår, i den lokale Brugs. Hjemme igen, stod jeg og baksede lidt for at få den placeret, i en krukke af den rette størrelse. Det bevirkede at den stærke, krydrede duft af tomatplante, vækkede barndomsminder. Minder om varme sommerdage i bedstemor og bedstefars store have.

De havde en nyttehave med jordbær, ærter, radiser, græskar, bærbuske og meget mere. Og der var et drivhus, med skiftende udvalg af peberfrugter, druer, agurker og tomater. Jeg husker helt tydeligt duften, når man åbnede døren derind til. En varm, stærk og krydret duft af tomater – det var fantastisk!

Duften af tomatplante, vil altid minde mig om varm, fugtig, frodighed og tilblivelsens mirakel…



4 kommentarer to “Min køkkenhave.”

  1. frkbibo 24. april 2010 hos 19:23 #

    Uuuhm duften af tomater… af egen avl. UH, hvor jeg glæder mig – plejer at have en plante på terrassen. MUMS

  2. Bibbi 24. april 2010 hos 19:36 #

    De smager altså bare bedre!!!😛

  3. Marina 27. april 2010 hos 08:09 #

    Å ja duften af tomatplanter er faktisk grund nok alene til at have dem i vindueskarmen eller drivhuset, men tomaterne er også skønne. Jeg har mine op af en varm mur i gårdhaven og det er så dejligt når man lige kan gå ud og høste en solmoden tomat eller ti.

  4. Bibbi 27. april 2010 hos 09:06 #

    Ja Marina, det er virkelig tilfredsstillende – guffede den første igår, MUMS😛

Skriv et svar

